../

3.Ray Sistemi ve Kullanım Alanı :

Demir yolları boyunca uzanmış gerilim hatları iki çeşittir. Bunlardan ilki daha çok şehirlerarası demir yollarında kullanılan ve direkler vasıtasıyla trenin üzerinde seyreden havai hat (katener) tır. Diğeri ise genellikle şehir içi hatlarda kullanılan ve raylardan birinin hemen dış tarafında bulanan üçüncü bir raydan oluşan hattır. Bu iletim hattına üçüncü ray hattı denir.

Katener Sistem :

Elektrikli vasıtalara elektrik enerjisi sağlayan elektrikli cer hava hatlarıdır. Katener sistem iki tiptir;

1. Konvensiyonel Katener Sistemi

2. Rijit Katener

Üçüncü Ray :

Üçüncü ray adından da anlaşılacağı üzere trenin gittiği rayların haricinde hemen yanına ayrı bir enerji hattı çekilerek yapılır. Ve tren enerjisini hemen yanındaki bu 3.rayla bağlantısıyla alır. Bazen nadir de olsa 2 rayın ortasında olabilir.

Üçüncü rayı avantajlı kılan özelliklerinden birisi bu düşük gerilimdir, diğer yapısı itibariyle direk rayların kenarına kurulduğu için tünelin açılma yüksekliğini düşürür. Bu da hem daha kısa iş süresi hem de daha az maliyet demektir. Cer odalarında diyotlar yardımıyla doğrulttuğumuz ve 750 V DC olarak elde ettiğimiz elektrik üçüncü raydan, araçların yan taraflarında bulanan akım pabuçları aracılığıyla raydan trene aktarılır. Bu pabuçlar aracın her iki tarafında da bulunur. Aracın hareket etmesi için bu akım pabuçlarından en az birinin üçüncü ray ile temas hâlinde olması gerekir. Aksi takdirde araca güç aktarılamayacağından dolayı araç hareket etmeyecektir

Üçüncü rayın avantajları;

Üçüncü rayın kurulumu havadan giden iletim hatlarına göre daha ucuzdur. Olumsuz hava şartlarının daha az etkili olduğu tünel köprü gibi alanlar için en uygun çözümdür.

Üçüncü rayın kurulumu havadan giden iletim hatlarına göre daha ucuzdur. Olumsuz hava şartlarının daha az etkili olduğu tünel köprü gibi alanlar için en uygun çözümdür.Üçüncü ray hatları fazla göz önünde olmayan yapılardır. Havai hatlar görüntü kirliliğine yol açmaktadır. Havai hatları oluşturan direk ve kablolar şehrin cadde ve sokaklarında çirkin bir görüntü oluşturmaktadır. Singapur’da açık alanlarda havai hatların kullanımı bu sebepten dolayı yasaklanmıştır.

Üçüncü ray yönteminde elektrik iletimin sürekliliği havai hatlara göre daha yüksektir.

Havai hatlara erişim iletken raya nazaran daha zordur. Bu da üçüncü rayın bakım ve onarımının daha kolay olmasını sağlar.

Üçüncü rayın dezavantajları;

Üçüncü ray, tren raylarının yanında olduğu için güvenlik sorunu oluşturur. Herhangi raya inme gibi insani faktörlerde olumsuz sonuçlar doğurabilir.

Tamamı yeraltında veya hattı kapalı olan metro sistemlerinde kullanıma uygundur. Kısmen de olsa yaya kullanımına açık olan bölgelerde uygun değildir.

► İlgili Kişi : Murat KAYA

► İLETİŞİM : info@yagizlastik.com.tr